Wat heeft jullie geïnspireerd?
“Voor we de plannen voor ParkHagen op papier zetten, hebben we een aantal keer rondgereden in Sint Michielsgestel,” blikt gebiedsontwikkelaar Olaf Schoofs terug. “We zijn op zoek gegaan naar markante gebouwen in de omgeving en we hebben Gestelnaren gevraagd wat zij nu eigenlijk mooi vinden. Dan kom je thuis met foto’s van plaatselijke residentiële gebouwen uit de negentiende eeuw. Blijkbaar is dat de signatuur van Sint Michielsgestel. Dat werd dus ons startpunt.”
Functionaliteit versus esthetiek
Architect Arjen Weijer van LSWA architecten werd gevraagd de woningen van ParkHagen te ontwerpen: “Olaf had vrij uitgesproken ideeën. Hij kwam met het Indian Summer-gevoel; in Nederland hebben we vaak een prima temperatuur, maar vanwege de regen zitten we toch vaak binnen. Met een veranda kun je vroeger in het voorjaar en later in het najaar buiten zitten, ook als het regent. Daarnaast vroeg hij om kwaliteit en rijke detaillering. Maar vooral was het belangrijk dat de bewoners de buitenruimte van binnenuit konden beleven. Een overdekte veranda versterkt deze beleving”.
De woning heeft niet alleen een aansprekende architectuur ook de stedenbouwkundige setting heeft kopers getrokken. Elk huis is zó neergezet dat het zichtlijnen op ruimte heeft.
Wat is de ontwikkelingsstrategie geweest?
Olaf Schoofs: “Met dit project wilden we een excellent woongebied ontwikkelen. Simpelweg meer kwaliteit bieden dan de standaard. Wat je veel ziet is dat met name goedkope en vaak daardoor meer sobere woningen worden ontwikkeld, omdat ervan uitgegaan wordt dat de prijs doorslaggevend is. Ik vind dat vrij armoedig en bovendien korte termijn denken. Misschien bedien je daarmee een jongerendoelgroep die niet anders kan, maar als je een woning biedt waarmee iemand zijn woonomgeving kan verbeteren dan is hij wel degelijk bereid te verhuizen. Dan wordt hij verleid door de locatie, de prachtige openbare ruimte, de manier waarop de woning hierin is geplaatst, de aandacht voor de architectuur en niet in de laatste plaats door de aandacht die hij zelf krijgt. Geld alleen is dan niet meer doorslaggevend. Met ParkHagen hebben we geprobeerd die oude ‘prijsbenadering’ te doorbreken. Die strategie is gelukt. Het zijn overwegend dure woningen, maar ze zijn vrijwel allemaal direct verkocht.”